کلبه تنهایی دانشجویان

بروزترین و بهترین پاتوق تفریحی سرگرمی و دانشجویی

کلبه تنهایی دانشجویان

بروزترین و بهترین پاتوق تفریحی سرگرمی و دانشجویی

از فیس بوک درست و به اندازه استفاده کنیم


شاید شروع فعالیت شما نیز در شبکه اجتماعی فیس بوک با یک انگیزه ساده برای در تماس بودن با دوستان و پیدا کردن همکلاسی های دوران مدرسه آغاز گردیده ولی‌ متاسفانه فیس بوک با طی‌ کردن ره صد ساله پیشرفت در یک شب آن هم با چراغ خاموش ، امروزه به عضوی جدایی ناپذیر از کار و زندگی‌ بسیاری از ما تبدیل گردیده به نحوی که حتی تصور لحظه ای بدون چک کردن فیس بوک برای ما به کابوسی ترسناک می ماند.


بگذارید بدون رودربایستی بگویم برای خروج یا کنترل ورود به فیس بوک چیزی بیش از قول دادن به خود و یا تصمیم‌های بدون برنامه لازم است. شاید با خود بگویید این که کار سختی نیست هروقت بخواهم صفحه فیس بوک خودرا غیر فعال کرده و یا وقت کمتری را در فیس بوک میگذرانم.

متاسفم که به شما بگویم این تصور خنده‌دار مانند مثلی‌ درباره ترک کردن اعتیاد توسط یک معتاد است که در پاسخ به این سوال که چرا ترک نمیکنی‌ گفت: ترک کردن کاری ندارد من خودم تاحالا ۱۰ دفعه ترک کردم !؟


توصیه : پیشنهاد می‌کنم سنگ بزرگ برندارید. بگذارید صفحه فیس بوک شما باز بماند. بجای غیر فعال کردن اشتراک فیس بوک خود بیایید سعی‌ کنیم استفاده از فیس بوک را بهینه کنیم . البته امیدوارم منظور شما از استفاده بهینه از فیس بوک چهار ساعت در روز نباشد. اگر موافقید حداکثر ۴۵ دقیقه یا شاید ۱ ساعت کافیست. البته نه در هر موقع، درست و به وقتش.
۱- خود را آنالیز کنید

قدم اول در حل هر مشکل شناسایی آن و باور کردن وجود آن است.بررسی کنید و ببینید که صادقانه و در هربار ورود به فیس بوک در مقابل از دست دادن وقت و زمان گرانبهای خود چه چیزی را بدست میاورید. شما به طور متناوب برای کارهایی نظیر دیدن اینکه کی‌ شما را پوک کرده ، دوستانتان چه کارهای انجام داده اند ، نوشتن استاتوس جدید و …. کارهای کم ارزش ( شایدهم بی‌ارزش) دیگر وقت خود را در فیس بوک هدر می‌دهید.حتی اگر برای کارهای برنامه ریزی شده مانند تایید یک دوست یا پاسخگویی به یک پیغام وارد فیس بوک می شوید در بسیاری مواقع باز هم وقت خود را هدر می‌دهید، البته این بار با برنامه قبلی‌ !؟

در قدم بعدی ببینید که مجموعه این کارها چند ساعت در روز از وقت شما را اشغال می‌کند. حتی اگر موقع انجام کار دیگری صفحه فیس بوک شما باز است در حالی‌ که مشغول کار دیگری هستید بخشی از مغز شما درگیر فیس بوک است پس آن زمان را نیز محاسبه کنید . دقیق ، صادق و با ماشین حساب .

حالا اهداف قبلی‌ و اصلی‌ خود را از باز کردن و استفاده از فیس بوک بر روی کاغذ بنویسید. مطمئناً همهٔ ما در بسیاری از این اهداف باهم مشترک هستیم . اهدافی از جمله بیاد آوردن تاریخ تولد دوستان ، آشنایی با دوستان جدید با علاقه‌های مشترک ، پیداکردن دوستان قدیمی‌ ، در ارتباط بودن با اقوام و دوستان در خارج از کشور و …

مطمئن شوید که امروز نیز برای رسیدن به همان اهداف از فیس بوک استفاده می‌کنید نه فقط برای فعالیت‌های بی‌ ارزشی که برای شما هیچ سودی ندارد
۲- با برنامه باشید

اگر شما هم مثل من عادتی به برنامه‌ریزی ندارید امیدوارم حداقل از ارزش برنامه ریزی در کارها و تصمیم گیری ها آگاه باشید. مطمئن باشید بدون برنامه ریزی آن هم از نوع مکتوب آن همیشه یک پایه تصمیم گیری و هدف گذاری لنگ میزند ( حداقل یک پا ! )

کاغذ و خودکار را بردارید ( برنامه ریزی با مداد جز این که تفریح پاک کردن و تغییر زمان بندی و اهداف را برای شما ایجاد کند ارزش دیگری ندارد. یادم میاید زمانی‌ که برای کنکور درس میخواندم همیشه اهداف و برنامه‌های خود را در کتاب برنامه ریزی به سبک قلم چی با مداد مینوشتم تا در صورتی‌ که آنهارا نتوانستم انجام دهم حداقل بتوانم با پاک کن پاکشان کنم تا مبادا دفتر نازنینم با خط زدن‌های مکرر خراب و کثیف شود ) و در مقابل اهداف اصلی‌ که در مرحله قبل مشخص کرده‌اید بنویسید که چه مقدار زمان درهفته و در چند نوبت لازم است برای آنها وقت بگذارید.

مثلا برای دیدن و یادآوری تولد دوستانتان لازم نیست در هر روز ۵ نوبت و هر دفعه ۲۵ دقیقه در فیس بوک باشید.
اگر می‌بینید برای یک فعالیت در حال حاضر بیش از مقدار مورد نیاز وقت می‌گذارید در برنامه ریزی خود زمان استفاده را اصلاح کنید.
پیگیری برنامه ریزی میتواند میزان استفاده شما از فیس بوک را اصلاح و کنترل کند بدون آن که مجبور باشید صفحه خود را در فیس بوک غیرفعال کنید.
برای خود در برنامه ریزی یک محدویت زمانی‌ ایجاد کنید. من شخصا با خودم قرار گذاشته ام که تحت هیچ شرایطی قبل از ساعت ۱۰ شب وارد فیس بوک نشوم. این ایجاد محدویت شمارا در استفاده از فیس بوک منظم خواهد کرد.
برای مقدار زمانی‌ که در هر نوبت از فیس بوک استفاده می‌کنید نیز محدویت زمانی‌ بگذارید. اکیدأ پیشنهاد می‌کنم این محدویت را همیشه با ساعت کنترل کنید. مثلا با خود قرار بگذارید که در هر نوبت ورود به فیس بوک بیش از ۲۰ دقیقه آن لاین نباشید.
همیشه و همیشه مراقب باشید شما از فیس بوک استفاده کنید نه فیس بوک از شما.
از فیس بوک به عنوان جایزه برای خود استفاده کنید. مثلا بعد از تمیز کردن اتاقتان به خود ۲۰ دقیقه استفاده از فیس بوک جایزه دهید.
۳ – و در انتها بر روی کارهای خوب دیگر تمرکز کنید

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که مدت زمان زیادی را به صورت متناوب از فیس بوک استفاده می‌کنید این مدت زمان را برای کارهای سودمند دیگر برنامه ریزی کنید.مطمئن باشید که میتوانید آنهارا جایگزین گشت و گذارهای بی‌هدف در فیس بوک کنید.

شما میتوانید با صرفه جویی در زمان استفاده از فیس بوک :
یک کار جدید و نیمه وقت پیدا کرده و مقداری پول پس‌انداز کنید
با ورزش حتی در خانه به وزن و سایز مناسب برسید
با دوستان اقوام و همکلاسی ها در دنیای واقعی‌ معاشرت کنید
یک زبان خارجی‌ جدید یاد بگیرید
اتاق خود را همیشه تمیز نگاه دارید
کتاب بخوانید
به موسیقی‌های خوب گوش بدهید
در دور‌ه های آموزشی‌ آن لاین ( که اکثرا رایگان هستند) مطالب جدید بیاموزید
در کارهای داوطلبانه و خیریه شرکت کنید
و کلی‌ کار خوب و سودمند دیگر . . .

مطمئناً موافقید که تمامی این کارها از وقت گذرانی در فیس بوک سودمند تر ند.پس برای تغییر در زندگی‌ و استفاده بهینه از فیس بوک امروز تصمیم بگیرید . ( لطفا تصمیم گیری را به شنبه آینده موکول نکنید )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد