کلبه تنهایی دانشجویان

بروزترین و بهترین پاتوق تفریحی سرگرمی و دانشجویی

کلبه تنهایی دانشجویان

بروزترین و بهترین پاتوق تفریحی سرگرمی و دانشجویی

برنامه های تلویزیون در ماه محرم الحرام



محرم الحرام 1434 در حالی آغاز میشود که معاونت سیمای جمهوری اسلامی

با شعار فرهنگ حسینی، بیداری اسلامی برنامه های متعددی را با پنج هدف کلان

تدارک دیده است:
برجسته سازی نقش عاشورا در تحکیم و ارتقاء امر به معروف و نهی از منکر، تاکید بر نماز به عنوان یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع)، معرفی جایگاه جوان در قیام عاشورا، معرفی ابعاد بیدارگرایانه قیام حسینی به عنوان الهام بخش قیام های مردمی منطقه، درس گرفتن از قیام امام حسین در شرایط دشوار مانند تحریم ها.

روابط عمومی سیما گزارش جامعی از برنامه های شبکه های مختلف تلویزیونی را بدین شرح اعلام میکند:

*این شبها در جمع خانواده ایرانی
گروه معارف شبکه یک از چهارم محرم هر شب با برنامه زنده این شب ها به جمع خانواده های ایرانی میپیوندد. در این برنامه با حضور کارشناسان مختلف بیداری اسلامی در جهان عرب و ارتباط آن با قیام عاشورای حسینی به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.
تهیه کنندگی این برنامه را قاسمی برعهده داشته و برآن است تا در این برنامه به مبحث کمالات انسانی اشارهای داشته باشد.

*در امتداد غدیر نمایی از زندگی شیعیان
زندگی شیعیان جهان در مستندی با عنوان در امتداد غدیر به مدت 10 شب از شبکه یک سیما پخش می شود.

گروه مستند شبکه یک با بررسی زندگی شیعیان جهان در مستندی ساخته رضا برجی دیدگاه شیعی را از منظری متفاوت تحلیل می کند. این مستند 30 دقیقه ای از دوم محرم ساعت 16:15 پخش می شود.

*سخنرانیهای عاشورایی
با هدف تبیین و تشریح مولفه های ایجاد بصیرت عاشورایی، نقش زنان عاشورایی، جایگاه عزت دینی و عفت در ترویج فرهنگ عاشورایی گروه معارف شبکه یک، اقدام به تولید سلسه سخنرانی هایی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه کرده است.
این برنامه از دوم محرم به مدت 10 روز ساعت 10 صبح روی آنتن می رود و در آن اساتیدی همچون حججالاسلام قرائتی، فاطمی نیا، شهاب مرادی، صدیقی، دکتر رجبی دوانی و خانم علاسوند حضور دارند.

*به رنگ آفتاب از محرم میگوید
به رنگ آفتاب کاری از گروه مستند شبکه یک به تهیه کنندگی هوشیار از دوم محرم پخش می شود.
در این مستند ب
رنامهساز، به ارتقای معنویت شیعیان و تاثیر امام حسین(ع) در این امر اندیشیده است. نقش عاشورا در ادبیات دنیا، نقش عاشورا در دفاع از میهن و ... از نکاتی است که این مستند به دنبال جوابی برای آن است.
4 قسمت اول از مستند به رنگ آفتاب ساعت 20:10 و شش قسمت دیگر آن بعد از اذان مغرب پخش میشود.

دست اندرکاران شبکه از علاقمندان به فیلم های سینمایی و تله فیلم ها نیز غافل نبوده اند و این دسته از بینندگان می توانند سینمایی مختارنامه را سوم، چهارم و پنج آذرماه ساعت 22 به ترتیب با عناوین کودکان آب، راه عاشقی و راز عاشقی ببینند. همچنین تله فیلم های تعبیرخواب ، شیخ شریف و رقص روی یخ سوم تا پنجم آذرماه از ساعت 15:30 پخش میشود.

*تعبیر خواب یا دو راهی زندگی
تعبیر خواب به تهیهکنندگی ابراهیم رضایی با موضوع انتخاب راه خیر یا شر و عواقب آن است. این تله فیلم تمی اجتماعی و دینی داشته، قصه پلیسی است که زندگی خصوصی سختی دارد و در دوراهی انتخابی تعیین کننده قرار میگیرد.

این تله فیلم با مشارکت نیروی انتظامی (ناجی هنر) تولید شده است و در آن بازیگرانی چون سید شهابالدین حسینی، حمید ابراهیمی، مهران نائل، رضا آشتیانی و الهه حسینی حضور دارند.
همچنین پیمان شیرخانی نویسنده، اشکان اشکانی تصویربردار و حسین بشاش ، صدابردار آن است.

*شیخ شریف
فیلم تلویزیونی شیخ شریف به کارگردانی اسماعیل فلاح پور و تهیه کنندگی محسن پیریایی محصولی از سیما فیلم است که گذری کوتاه بر مبارزات شهید قنوتی اولین روحانی هشت سال دفاع مقدس دارد. در این فیلم به صورت مختصر به مبارزات این شهید در زمان طاغوت پرداخته و پس از آن به فعالیت های نامبرده در کمک به جنگزدگان خرمشهر نگاهی داشته و به حضور وی در خرمشهر اشاره دارد.
جعفر دهقان ، جلال سراج و شیوا خسرو مهر در این فیلم از تولیدات سال جاری گروه مجموعه های تلویزیونی بازی کردهاند.

*رقص روی یخ
این تله فیلم داستان جوانی شهرستانی است که با چند کارگر دیگر در کارگاه یخ سازی در حومه تهران کار میکند. رحمان به دلیل بیماری پدر در صدد تهیه پول و گرفتن دستمزد عقب افتاده است که صاحب کارگاه وعده پرداخت پول پس از پایان عزاداری های محرم را می دهد و تهدید می کند در صورتی که کار را بخوابانند دستمزد آنان را نمی دهد. رحمان که سال هاست نذر دارد روزهای تاسوعا و عاشورا در روستایشان سقایی کند بر سر دوراهی می ماند وادامه داستان.

این فیلم را کامران مجیدی و مجید اسماعیلی تهیه کرده اند و نویسنده آن محسن جسور است.
یادآور می شود؛ پخش مداحی و نوحه خوانی با صدای حاج منصور ارضی، مهدی سلحشور و سید محمد موسوی، پخش زنده مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی از سراسرکشور، مستند روایت های عاشورایی، برنامه ترکیبی اشراق از دیگر برنامه هایی است که این شبکه به آن می پردازد.

*تکیهدار قدیمی در یک تکه زمین
سالهاست شبکههای مختلف سیما آموختهاند در مناسبتهایی همچون محرم و رمضان خانوادهها گرد هم آمده و چاشنی زندگیشان سریالهای تلویزیونی است.

سریال یه تیکه زمین روایتگر زندگی حاج حیدر معتمد محله و تکیهدار قدیمی است که شهرتش به لحاظ انصاف و عدالت در کار و اداره یک نانوایی سنگکی در محل زبانزد است. او امسال نیز با اشتیاق در حال آمادهسازی تکیه برای ایام محرم است. حاج حیدر امانتدار محصول پر زحمت گندم همولایتیهایش است. او از کاشت تا برداشت تا برداشت و تحویل گندم به سیلو، با جان و دل در خدمت اهالی است و مزد عرقریزان آنها را بیکم و کاست در اختیارشان گذاشته و حتی در خیلی از مواقع با اعمال خیر، مشکلات دیگر آنها نیز حل میکنند.
حاج حیدر متوجه میشود که پسر کوچکش حامد، پول گندمها را از سیلو گرفته و به اهالی نداده است و ...

علی اکبر محلوجیان، نویسنده و مهدی کرمپور کارگردانی این سریال را برعهده دارند. محمدعلی اسلامی تهیه کننده و میثم مولایی تدوینگر مجموعه یک تکه زمین است و علیرضاکهن دیری ساخت موسیقی آن را بر عهده دارد.
داریوش ارجمند، حمید ابراهیمی، عنایت بخشی، رؤیا تیموریان، آتیلا پسیانی، کوروش تهامی، نفیسه روشن، شراره دولت¬آبادی، پوران دخت مهیمن، عارف لرستانی، امیر حسین رستمی و ... بازیگران این مجموعه هستند.

علاوه بر مجموعه یک تکه زمین کاری از گروه مجموعههای تلویزیونی این گروه پخش برنامههای دیگری مانند « فیروزه » به تهیه کنندگی محمد رفعتی و کارگردانی محمد حسین صفری، ضریح گهواره ( پوشش مراسم شیرخوارگان حسینی در مصلی تهران )، میان برنامه آب و آینه به صورت 10 قسمت 5 دقیقهای، در سوگ سید الشهدا به تهیهکنندگی محمدتقی فاضلی، تکیه گاه به تهیه کنندگی پیام ابراهیم پور، برنامه ترکیبی «سی روزه » به تهیه کنندگی محمد حسین صفری و مستند خاطرات یک پیاده را برای دهه نخست محرم تدارک دیده است.

*«آب، آب» و «عباس میآید» روی آنتن میروند
مستند «آب، آب» به تهیهکنندگی اسماعیل ابراهیمیان و مستند «عباس میآید» به تهیهکنندگی مرتضی شهبازی دهه نخست محرم از شبکه دو سیما پخش میشوند.

اسماعیل ابراهیمیان تهیهکننده این مستند در زمینه اهداف ساخت این مستند گفت: مستند «آب، آب» به سفارش گروه معارف شبکه دو سیما تهیه شده و روایتگر عطش و مصیبتی است که بر کودکان کربلا رفته است.
او افزود: این مستند 15 دقیقهای سفرنامه دمشق است که دو سال پیش تهیه و یک بار از شبکه دو سیما پخش شده است.

مرتضی شهبازی، تهیهکننده «عباس میآید» نیز از پخش مجدد این مستند در شبکه دو سیما خبر داد و افزود: این مستند که به سفارش گروه معارف شبکه دو تهیه شده است. زمانیکه پیشبینی میشد آرامگاه شهید غلامعباس آتش آب پرور در جریان آبگیری کارون 4 زیر آب برود و تصمیم گرفته میشود جسد شهید به مقبره جدیدش منتقل گردد.

*«روز از نو»
جنگ صبحگاهی روز از نو دهه اول محرم رنگ این ماه را به خود میگیرد.
این ویژه برنامه که کاری از گروه اجتماعی شبکه دو سیماست و هر روز صبح میهمان خانوادههای ایرانی است از اول محرم با پخش برنامههای ویژه با عزاداران سالار شهدا همراه میشود.
در این ویژه برنامه مخاطبان با زندگی 8 تن از پیرغلامان و هیاتداران آشنا میشوند. همچنین در بخش یکی بود یکی نبود آداب و رسوم مردم شهرها و روستاها به وسیله فیلم و عکس به نمایش درمی آید.

*خانواده عزیز
برنامه خانواده عزیز کاری از گروه خانواده شبکه دو سیما سوم محرم به صورت مستقیم مراسم شیرخوارگان حسینی را از مصلای بزرگ تهران پخش میکند. این برنامه را کامبیز زاهدیپور تهیه کنندگی میکند.

معرفی مداحان با شش تایی آ
همزمان با آغاز دهه محرم گروه نوجوان شبکه دو سیما 10 برنامه 30 دقیقه ای را به صورت زنده روی آنتن میبرد که در آن علاقمندان با مداحان جوان آشنا می شوند. این برنامه را حامد جوادزاده تهیه می کند.
شبکه دو سیما با هدف تعالی خانواده در پرتو فرهنگ حسینی (ع) از سخنرانان و کارشناسان فرهنگ عاشورایی دعوت کرده است تا در برنامه های متعدد در زمینه قیام عاشورا اطلاعاتی دقیق به مخاطبان ارائه نمایند.

مخاطبان این شبکه می توانند در طول این ایام از سخنرانی حجج الاسلام پناهیان، راستگو، کازرونی و دکتر محسن اسماعیلی و خانم همیز بهره برند.
همچنین این شبکه با هدف معرفی جایگاه امام و چرایی عزاداری به کودکان و نوجوانان از مداحان بزرگی مانند محمود کریمی، حاج صادق آهنگران و میثم مطیعی در برنامه های متعدد استفاده می کند. پخش مداحی و مراسم زنی و عزاداری کودکان و نوجوانان در شهرستان های مختلف به خصوص یزد از دیگر برنامه هایی است که برای این ایام در نظر گرفته شده است.

معرفی ابعاد مختلف زندگی سالم از منظر قیام عاشورا، بررسی نقش مادران در تربیت نسل عاشورایی و تبیین ویژگی های آسان کامل عاشورایی از مهمترین اهدافی است که در برنامه های ترکیبی و گفتگو محور این شبکه مانند در سوگ سیدالشهدا، تکیه گاه، سی روزه و حسین (ع) دنبال خواهد شد.

تبیین آموزه های عاشورایی به کودکان و نوجوان و توجه ویژه به شهدای نوجوان و خردسال کربلا از دیگر نکاتی است که شبکه دو سیما در برنامه های امسال خود بر آن تاکید کرده است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد